Bel voor een afspraak of informatie023 - 525 84 43

Samenlevingsvormen

• Samenlevingsvormen
Kantoor Verschuur Advocaten

Er bestaan verschillende samenlevingsvormen: een huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenwonen op basis van een samenlevingscontract of gewoon samen wonen zonder een overeenkomst.

• Samenwonen heeft een aantal juridische gevolgen, welke, dat hangt af van de vorm van samenleven:
    Als u gaat trouwen kan dat in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden zijn. Wat betekent gemeenschap van goederen en wat houdt huwelijkse voorwaarden nu in?
  • U wilt niet trouwen, maar een geregistreerd partnerschap aangaan. Wat is het verschil met een huwelijk?
  • Samenwonen op basis van een samenlevingsovereenkomst: wat komt daar allemaal bij kijken? Wat moet je regelen? Samenwonen zonder een huwelijk of overeenkomst heeft ook gevolgen, bijvoorbeeld voor het (mede) huurderschap van de gemeenschappelijke woning en wat zijn de rechten en plichten van de ouders als er een kind wordt geboren?

Door de jarenlange ervaring in de echtscheidingspraktijk en bij beƫindiging van samenleving, kan Verschuur Advocatuur u adviseren in het geval dat de huwelijkse voorwaarden iets anders blijken in te houden dat u destijds bedoeld had of wanneer de omstandigheden sinds het begin van de samenwoning zijn veranderd en daar niet op ingespeeld is.

Voorkomen is beter dan genezen. Als de omstandigheden gedurende de samenleving veranderen, kan ik hier tijdig op inspelen.